Phuket, Thailand – Et forsinket reisebrev

Tenkte jeg skulle litt om hvordan det var i Thailand hvor jeg har tilbrakt de siste par ukene på bryllupstur med kona.

Sunset in Krabi, Thailand Vi dro ned den 28. februar. Selv om vi visste hvor lang flyturen var lang, så ble den tung for oss begge. Flyturen var preget av skrikende unger, som egentlig fortjener et innlegg for seg selv, og mange som irriterte seg over nevnte skrikende unger.

Etter drøye 15 timer, inkludert en times stopp i Sharjah, landet vi endelig på Phuket International Airport. Vi var endelig fremme. Det vil si, etter enda en times busstur var vi endelig fremme. I Karon, Phuket, Thailand. Det første vi gjorde var å få oss noen timer søvn. Klokken var 8 om morgenen, og vi var utslitt etter den lange flyturen.

Med en tidsforskjell på 6 timer skulle det ta noen dager før vi kom inn i «rutinene» der nede. Akkurat som det skulle ta noen dager før vi kom tilbake til rutinene her hjemme. Jeg sto opp klokken 8 idag tidlig. Klokken 7 i går, og dagen før der og. Dette til tross for at jeg ikke skal på jobb før på mandag.

Rutinene på Phuket heldigvis ikke så vanskelige for oss. Det består av å stå opp, spise frokost, og finne en strand eller bassenget. Deretter er det lunsj, middag og noen drinker. Thats it. Man er tross alt på ferie.

Thailand er et varmt sted. Værmeldingene har jeg ikke fått helt til å stemme med virkeligheten. Det er mye varmere. Jeg sjekket ikke et eneste termometer der nede, men ble fortalt at det var 40 grader celsius. Tvilte ikke et sekund på at dette ikke var sant. Etter to uker med sol og strand var vi også ganske mette på varmen, og søkte tilflukt i skyggen det meste av tiden de siste døgnene. For å få noen andre minner en strand og vann bestilte vi et par båtturer gjennom reiseselskapet. Det har vi som oftest hatt gode opplevelser med på tidligere turer, og fikk heldigvis det også på denne turen. Det er også en fin måte å lære litt ekstra om landet man er i.

Tuk-tuk Noe vi la merke til i Phuket var at de fleste bilene var nye, og som oftest skinnende rene. Faktisk mye finere enn bilparken i for eksempel Norge. Jeg fikk aldri noe godt svar på hvorfor det er slikt (vi spurte aldri), men at veldig mange av bilene er drosjer kan en av grunnene. I løpet av to uker så jeg to eller tre vanlige drosjer, med lys på toppen slik vi er vant til. Disse har også taksameter. Ellers er det vanlige at man benytter Tuk-tuk eller de andre drosjevariantene. Man kan også benytte seg av drosjer i mopedform, men det ble ikke anbefalt. Noe jeg fint kan forstå.

Leie av bil eller sykkel er heller ikke uvanlig, men da er greit å huske at det er venstrekjøring og litt andre «regler» for vikeplikt. I praksis kan det nesten virke som om man skal vike for de som er større enn deg. Men trafikken var på ingen måte masete i samme grad som for eksempel i Hellas.

Dog Rundt omkring i Phuket, og de andre øyene vi var på også, var det mange hunder som gikk rundt. Jeg tror de hadde det ganske greit, for de så stort sett friske og fine ut. Thailand består av ganske mange buddhister (95 prosent ifølge Wikipedia), og disse er jo som kjent veldig opptatt av karma. Og det man gjør i dette livet setter kursen for det neste osv. Dette, kombinert med viktigheten av å ikke miste ansikt, gjør Thailendere til de smilende menneskene de er. Så er jo også Thailand Smilets Land. Vi møtte ikke en uhøflig thai i løpet av de to ukene vi var. Ikke en eneste en.

Unhappy Leopard Noen dager før vi skulle vende nesen hjem bestemte vi oss for å dra på Phuket Zoo. Vi hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ta turen dit, fordi det lille vi hadde ikke var bra. Dessverre skulle dette vise seg å stemme. Dyrene hadde det ikke bra på Phuket Zoo, og vi vil ikke anbefale noen å dra dit. Tvert imot ønsker jeg at man ikke drar dit i det hele tatt. Det er tungt å se dyr som ikke har det godt. Burene var små, og minnet lite om naturlige miljø. Elefantene var fastlenket i halvmeters lenker, og gikk rundt i sirkel. Det var vondt å se på.

I wouldn't put my head in there... Tror ikke knotten til krokodillene har noen stor formening om hvordan de hadde det. De hadde det også bedre enn mange av de andre dyrene på Phuket Zoo.

Heldigvis fikk vi se dyr under bedre forhold når vi dro på en to dagers båttur rett før hjemreisen. På Krabi fikk vi se Makaker som hoppet ned fra trærne og spiste fra hendene våre. Vi hadde tilfeldigvis med oss en klase druer de satte veldig stor pris på. Jeg fikk til og med en til å klatre opp til skulderen min for å hente en drue. Det var moro.

Strange Formations Vi dro ikke på James Bond Island, selv om den ikke lå langt unna. Vi fikk høre av flere at det var et masete sted å være, med turister overalt, og egentlig lite å se på. Det manglet absolutt ikke på vakkert landskap.

Vi tok også turen innom Phi Phi Islands, hvor deler av The Beach er filmet. Vi så bedre strender i Thailand, men så ble det jo også brukt bulldosere får å få stranda til å se enda bedre ut til filmen…

Rock Lobster Phuket var et flott sted. Menneskene var bare tvers gjennom hyggelige, selv når du nektet å betale det de forlangte og takket nei til handelen. De bare smilte, og sa «See you tomorrow!». Dette var nytt for meg. Maten var fantastisk, og billig. Vi brukte ikke mye penger på mat i det hele tatt. Dette er nok hovedsakelig fordi vi spiste thailandsk mat det meste av tiden. Og den er jo veldig billig å lage. Det var ikke uvanlig at en rett kostet oss rundt 100 baht, cirka 20 kroner med dårlig kurs. En biff var heller ikke spesielt dyr, og varierte stort sett fra 70 til 150 kroner.

Thailand skal vi definitivt tilbake til!