Hjem > Wordpress > Ingen reklame for faste lesere

Ingen reklame for faste lesere

Det er mange syn på spørsmålet om å ha reklame på blogger. Det er mange syn på reklame i det hele tatt. Ettersom mange er plaget av reklamen har jeg prøvd å gjøre noe med dette på denne bloggen. Jeg har installert en wordpress-plugin ved navn “Who Sees Ads?” som lar meg sette opp regler for når reklamen skal bli vist og ikke. Det er mange innstillinger man kan leke seg med, men jeg har valgt å gjøre det veldig enkelt.

“Who Sees Ads?” fungerer på følgende måte:
Man setter opp en kontekst for reklamen. I midt tilfelle har jeg flere kontekster, en for hver reklameenhet. Et navngitt kontekst består av et sett regler og reklameenheten.
For hver kontekst setter man opp et sett med regler. Dette gjøres for det meste ved å dra ferdigdefinerte regler inn i en blokk for aktive regler. Det er veldig enkelt. Ønsker man noe mer avansert støtter regelbyggeren php slik at man virkelig kan leke seg. Jeg ble fornøyd med den enkle varianten.
koden for reklamen limes inn i feltet “Ad Code”.
Erstatt reklamekoden i php-filen med kallet for konteksten. That’s it.

Det er veldig enkelt, og lar bloggeren bestemme mye selv. Den samme pluginen kan også brukes for annet enn reklame om ønskelig.

Jeg har nå satt opp følgende regler for alle mine reklamerenheter:
Kommer leseren fra en søkemotor skal reklame vises uansett.
Er leseren en fast leser skal ikke reklame vises.
Er posten eldre enn 7 dager skal reklame vises.

Første regel som matcher gjelder. Det betyr at: Alle som kommer fra for eksempel kvasir.no får reklame. Kommer derimot leseren fra for eksempel Iskwew vises kun reklame dersom posten er eldre enn 7 dager og leseren ikke er en fast leser. Dermed slipper de aller fleste reklame, mens de som kommer via en søkemotor får reklame. Dette begrenser selvsagt antall ganger reklamen vises, men er nok smart likevel fordi faste lesere ikke klikker på mye reklame. De som kommer fra en søkemotor klikker gjerne litt mer rundt på ting, og er mer sannsynlige mottakere for reklamen.

Jeg vurderer å hoppe over noen ledd på regelrekka for å gjøre det enda enklere, slik at reklame kun vises til besøkende fra søkemotorer. Jeg skal la den gå litt slik den er nå og se det an. Uansett kommer jeg nok ikke til å vise mer reklame, men heller fokusere mer på riktig målgruppe. Jeg kommer heller ikke til å legge reklame i feed’en eller epost utsendingene (som jeg ikke har fikset enda, men det kommer). Dere som leser via feed skal ikke reklame, dere setter jeg ekstra stor pris på, akkurat som jeg setter ekstra stor pris på dere som tar dere tiden til å legge igjen en kommentar.

Det skal også nevnes at det kan være greit å gjøre noen justeringer i php filen for instikket dersom regelsettet mitt skal følges. Den sjekker nemlig hvor leseren kommer fra for å undersøke hvorvidt det er fra en søkemotor eller ikke. Derfor har jeg lagt til kvasir, abcsøk og noen til. I tillegg oppfatter den alt fra ‘google.’ som søkemotor. Dette er litt uheldig, da alle som kommer fra Google Reader også ville fått reklamen. Jeg har derfor endret dette til ‘/search?’ som er en del url google bruker ved søk i alle språk såvidt jeg kan se.

Det blir spennende å se om dette fungerer tilfredsstillende. Gi meg gjerne en kommentar dersom du skulle oppfatte det motsatte, så jeg kan rette opp eventuelle feil hos meg.

Oppdatering!
Jeg har nå satt opp reklamen slik at den kun vises til de som kommer fra utvalgte søkemotorer. Dermed er det ingen reklame for de aller fleste som kommer hit. Smart, ikke sant?

Related posts

XmasB Wordpress ,

  1. 26 september 2007 @ 16:05 | #1

    Greit å tilby faste besøkende en reklamefri versjon så fremt filteret fungerer. Personlig filtrerer jeg heller bort alt sammen på egen hånd med AdBlock.

  2. 26 september 2007 @ 17:23 | #2

    Adblock fungerer utrolig bra. Jeg bruker adblock plus. Er litt usikker på hva forskjellen er, men den tar mer enn den vanlige utgaven virker det som. Veldig behagelig å slippe unna.

    Jeg vil påstå at reklamen jeg selv har på denne siden er veldig snill, men reklame som du finner på de fleste nettaviser for eksempel er det greit å slippe. Jeg har selvsagt ikke noe imot at de som besøker denne siden bruker verktøy for å slippe å se reklamen, for de ville aldri ha klikket på den uansett.

  3. 26 september 2007 @ 18:55 | #3

    Flott greie XmasB. Jeg bruker også Adblock, og nesten selvsagt Firefox. Min blogg har så ufattelig få lesere at jeg ikke gidder å tenke på å bruke tid på å legge inn annonser. Blir det noen kroner av dette for deg, eller er det bare for moro skyld at du har lagt inn reklame? Hva bruker du for å holde generell besøkstatistikk over bloggen?

    Hvis det skulle bli aktuelt å legge inn reklame en gang i fremtiden, så vil jeg vurdere å bruke det innstikket jeg også.

  4. 26 september 2007 @ 19:05 | #4

    Når det gjelder tallene er det ikke all verdn å skryte av, men jeg nærmer meg andre betaling siden jeg startet med reklame. Jeg hadde den skrudd av en periode også. Det dekker utgiftene til webhotellet for et par i alle fall.

    Jeg bruker Sitemeter og Google Analytics for statistikk. Stort sett bare sitemeter, men google viser mer detaljer og er mye mer avansert. I tillegg har jeg en plugin som gir live oversikt over besøkende. Ikke så nyttig, men litt morsom.

  5. 26 september 2007 @ 19:18 | #5

    Ok. Selv bruker jeg kun Google Analytics, både til bloggen og nettstedene til kundene mine. Fantastisk bra brukervennlighet, presentasjon og detaljnivå. Prisen er det jo heller ingenting å si på.

  6. 26 september 2007 @ 19:25 | #6

    Det kommer feilmelding når jeg skal legge inn kommentar forresten, men den lagres tydeligvis likevel:

    WordPress database error: [Table 'XmasB_database1.wp_post2cat' doesn't exist]
    SELECT cat_ID AS ID, MAX(post_modified) AS last_mod FROM `wp_posts` p LEFT JOIN `wp_post2cat` pc ON p.ID = pc.post_id LEFT JOIN `wp_categories` c ON pc.category_id = c.cat_ID WHERE post_status = ‘publish’ GROUP BY cat_ID
    Warning: Cannot modify header information – headers already sent by (output started at /hsphere/local/home/xmasb/xmasb.com/wp-includes/wp-db.php:160) in /hsphere/local/home/xmasb/xmasb.com/wp-comments-post.php on line 67

  7. 26 september 2007 @ 19:34 | #7

    Jeg oppgraderte nettopp Wordpress til versjon 2.3, så det har nok noe med det å gjøre. Så fint at den legger ut masse info om databasen min da…

  8. 26 september 2007 @ 19:57 | #8

    Ser ut som om jeg fant synderen. En plugin for å lage Google Sitemaps. Har byttet den ut, men fikk da problemer Populaity Contest plugin. Den er jo egentlig verdiløs uansett, så da deaktiverte jeg den. Får sjekke oppdateringer for samtlige plugins. Senere. Takk for at du sa ifra, Espen.

  9. 27 september 2007 @ 13:07 | #9

    reklamen plaget egentlig ikke meg noe særlig, legger faktisk ikke merke til den.
    På faste blogger jeg leser som har reklame prøver jeg å trykke litt når jeg husker det, men det er nok alt for sjeldent =/

  10. 27 september 2007 @ 13:18 | #10

    Hehe. Så det er sånn det henger sammen. Vel, nå er den ihvertfall fjernet for de fleste. Det ser jeg også på statistikken. Jeg har mer enn halvert antall visninger av reklame siden jeg satte igang dette. Dessverre er også antall klikk gått litt ned, men det er det verdt.

    Roma var ikke bygd på en dag og alt det der…

  11. 27 september 2007 @ 22:03 | #11

    Jeg har bygget min WordPress-installasjon på bekkelund.net i snart fem år, og bygger fortsatt. Det er en sånn evig greie. Men takk for at du fjernet reklamen!

  12. 28 september 2007 @ 08:34 | #12

    Etter at jeg byttet til dette temaet har jeg ikke vurdert å bytte til noe annet igjen, fordi jeg har jobbet så mye med å få det som jeg vil. Jeg har redigert mye i koden, sist for å få tags til fungere. Det er som du sier en evig greie, men så er det jo også gøy å kunne få det som man vil.

    Eneste jeg er i tvil om her nå er hvorvidt jeg skal endre bredden eller ikke. Er det for smalt? Du som har peiling på webdesign kan kanskje gi meg noen pekepinner, Martin?

  13. 28 september 2007 @ 16:16 | #13

    Nei, det er ikke for smalt. Mange hardcore webdesignere sverger til flytende bredde, men glemmer eller forstår ikke at det å lese lange linjer med tekst på skjerm ikke er optimal brukervennlighet. Det er ekstremt mye lettere å lese korte linjer, selv om det øker lengden på artikkelen. Selv kjører jeg en total bredde på hele designet på 750 piksler.

  14. 29 september 2007 @ 18:44 | #14

    Godt å høre, Martin. At linjene blir korte er som oftest en fordel for meg, da jeg ikke alltid poster så lange innlegg. Men de får likevel litt fylde ettersom de går over flere linjer.

  15. 3 oktober 2007 @ 10:24 | #15

    Takker for tipset ang den plugin-saken. AdSense er ikke så pent, så de 3(kanskje?) faste leserene jeg har skal slippe å få se den.

    Herved kommer et stort takk for tipset!

  16. 3 oktober 2007 @ 10:29 | #16

    Bare hyggelig. Selv om jeg har reklame på min egen side er jeg ikke så glad i den selv heller. Adblock tar nesten alt, men er noen ganger litt vel ivrig. Det er et helvete å surfe Tradedoubler sine sider dersom man ikke glemmer å whiteliste de på adblock.

    Husk bare å gå gjennom listen over søkemotorer. Det kan være greit å kontrollere litt. Klikkene har gått litt ned etter at jeg skrudde den på, men jeg tror det er verdt det.

  17. radiohode
    4 oktober 2007 @ 21:41 | #17

    Fant den! ;-)

  18. 5 oktober 2007 @ 08:03 | #18

    Godt å høre. Jeg får legge opp en link til denne siden fra der du lette kanskje…

  19. 5 oktober 2007 @ 12:24 | #19

    La inn dette innstikket i går kveld, og det ser ut til å fungere prikkfritt. Det kan jo for så vidt brukes på andre måter også, ved å presentere tekster i ulike kontekster.

  20. 5 oktober 2007 @ 20:30 | #20

    Helt klart. Det er mye man kan bruke dette til. Jeg har gitt noen kommentarer til utvikleren av innstikket som det virket som han tok til seg. Blant annet kunne jeg ønske meg mulighet får å redigere filteret som brukes for å fange opp hva som er søkemotorer og ikke på en egen side, lagret via Wordpress options. Slik det er nå mister jeg alle endringer hver gang det kommer en oppdatering. Ved å benytte de innebygde mulighetene for lagring via Wordpress kan man endre selve koden uten å miste innstillinger. I tillegg er metoden som er brukt for å finne ut om leseren kommer fra google mangelfull. Det testes mot strengen “google.”. Det fører til at samtlige besøk fra alle url’er med denne strengen blir merket med søkemotor. Det inkluderer også blant annet google reader, som mange bruker. Det sier seg selv at det ikke er heldig.

  21. 15 oktober 2007 @ 10:09 | #21

    Kan du forresten publisere den modifiserte php-filen til dette innstikket?

    Hadde vært veldig fint!

  22. 15 oktober 2007 @ 22:25 | #22

    Det er ikke så mye jeg har endret. Kun litt på følgende metode hvor noen ekstra søkemotorer er lagt til:

    // Checks if a visitor's referrer shows a search engine. Returns boolean
    function wp_ozh_wsa_is_fromsearchengine() {
    $ref = $_SERVER['HTTP_REFERER'];
    $SE = array('images.google.', 'web.info.com', '1881.no',
    'search.', 'del.icio.us/search', 'wordpress.org/extend/plugins',
    'soso.com', '/search/', '.yahoo.',
    '/search?', 'kvasir.no', 'altavista.com',
    'abcsok.no', 'start.no/sok', 'search.jubii.dk',
    );
    foreach ($SE as $url) {
    if (strpos($ref,$url)!==false) return true;
    }
    return false;
    }

    Ser det er kommet en ny versjon 1.3 nå. Har ikke lastet ned den, men noterer at han lagt options i en egen fil. Jeg ville foretrukket Wordpress egen behandling av options, men det er bedre enn det var.

  23. 22 november 2007 @ 13:02 | #23

    Seth Godin har i dag skrevet en artikkel som er helt i tråd med hva jeg mener om reklame i weblogger.

  24. 22 november 2007 @ 13:48 | #24

    Joda. Men det er jo delvis derfor jeg ikke viser reklame til de som ikke kommer fra annet enn søkemotorer og et par andre nøye utvalgte sider.

    Ser ingenting i veien med litt reklame, så lenge den ikke er forstyrrende eller plagsom for den aktive brukeren/leseren av siden. Hos meg vil ikke reklamen engang vises for de som har kommet hit via en link, bokmerke eller feed.

  25. 22 november 2007 @ 18:04 | #25

    Snålt, for jeg ser reklamen hver gang.

  26. 22 november 2007 @ 21:02 | #26

    Ja, det var rart. Jeg skal sjekke litt videre, for dette høres veldig rart ut. Reklamen skal kun vises for de som kommer fra diverse søkemotorer, wordpress.org og et par andre sider. Jeg skal se over reglene for reklamen igjen, mistenker at noe har skjedd etter senere oppgraderinger av innstikket.

    Du mener selvfølgelig reklamen fra Google over og under post? Eneste “reklamen” i tillegg til det skal være en ussel link til Tradedoubler. Kommer til å fjerne den også tenker jeg.

  27. 22 november 2007 @ 21:52 | #27

    Fant en liten “feil” jeg trodde jeg hadde rettet. Reklame skulle vises til leser som besøker poster eldre enn en uke. Har fjernet den nå. Forhåpentligvis var dette feilen. Jeg har sjekket dette ganske grundig, og det virker som det skal så vidt jeg kan se. Hvis ikke jeg har en feil et sted i listen over søkemotorer da. Det er nemlig eneste grunnlag for å vise reklame nå. Jeg sjekker referral mot en liste over strenger. Finnes det en match, skal reklame vises.

  28. 23 november 2007 @ 14:08 | #28

    Nå ser det ut til å være fikset, ja. :-)

  29. 23 november 2007 @ 15:07 | #29

    Flott. Skal jo ikke belemre trofaste lesere med reklame heller. Har ingen forventninger om at dere klikker på noe av reklamen likevel.

    Men de som kommer hit via søk på ekle ting skal få så mye reklame de bare orker! :)

  1. Ingen tilbakespor enda.